tiistai 2. maaliskuuta 2021

Google Garage

Digitaalinen hyvinvointi

Mitä on digitaalinen hyvinvointi?

Miten teknologiaa käytetään hallitusti ja saamme siitä parhaan mahdollisen hyödyn.

Vietämme nykyään enemmän ja enemmän aikaa teknologian parissa ja sen tulisi parantaa elämänlaatuamme eikä heikentää sitä. Aikuiset katsovat puhelintaan jopa 50 kertaa päivässä ja nuoret sitäkin enemmän, jopa 80 kertaa.

Terveellisen teknologian käyttötavan hyödyt?

Kun tekniikan käyttö on meillä paremmin hallinnassa voimme nauttia kaikista tekniikan tarjoamista eduista. Työpaikalla pystymme keskittymään ja olla paremmin läsnä eli olla tehokkaampia.  Keskeytyksen jälkeen voi mennä jopa 25min saada uudestaan keskityttyä.


On tutkittu että puhelimet häiritsevät keskusteluja. Siksi on tärkeää että annat kaiken huomiosi toiselle ihmiselle kun keskustelet hänen kanssaan. 


Muista pitää ajoittain taukoa ja antaa itsesi hengähtää. Laitteiden sulkeminen tekee vain hyvää.



Oma teknologian käyttösi


Paranna omaa tietoisuuttasi teknologian käytöstäsi. Tärkeintä on että teknologian käyttösi on sinulle mielekästä. Jos et itse ole ihan varma omasta teknologian käytöstäsi voit kysyä mielipidettä ystävältäsi. Mieti miksi käytät teknologiaan ja mihin käytät sitä. 

On olemassa useita eri työkaluja joiden avulla pystyt tarkkailemaan tekniikkaan käyttämääsi aikaa. Kun kasvatat tietoisuuttasi omasta teknologian käytöstäsi ja teet pieniä muutoksia voit valjastaa käyttöösi kaikki teknologian edut sekä minimoida turhautumiset ja haasteet.


Vinkkejä ja työkaluja teknologian käyttöön terveellä pohjalla


Se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Täytyy löytää itselle parhain ratkaisu. Digitaaliset suositukset koskevat sovelluksia ja tekniikoita ja fyysiset suositukset sitä miten suhtaudumme ympäristöömme ja henkilökohtaiseen elämäämme. 


Digitaalisissa suosituksissa voimme aloittaa ilmoitus asetusten muokkaamisella. Lisäksi puhelimen voi laittaa älä häiritse-tilaan tai nukkumaan mennessä unitilaan. Voit myös sijoittaa aloitusnäyttöön vain tärkeimmät sovellukset.


Fyysisissä suosituksissa suositukset liittyvät ihmiseen itseensä: aloita ja päätä päivä ilman puhelinta, lataa puhelin eri huoneessa kuin nukut. Erittele työ ja henkilökohtainen puhelin. Pyri keskustelemaan kasvotusten puhelimen sijaan. 



Digitaalisen hyvinvoinnin perusteet




Onnistu työnhaussa


Vinkkejä uuden työn etsintään

  1. Mikä on sinulle tärkeää?
  2. Mistä pidät ja mitkä alat ja yritykset sopisivat sinulle parhaiten
  3. Opi tuntemaan itsesi paremmin, voit kysyä apua ystäviltä ja työkavereilta tai tehdä persoonallisuustestejä
  4. Millaisia taitoja sinulla olisi tarjota? Kirjaa tiedot pätevyydestäsi, akateemiset saavutukset ja muut määritettävät taidot
  5. Millaista hyötyä sinun työpanoksestasi olisi yritykselle? Kuten johtamis-,tiimityö- ja viestintätaidot, mieti millaisia vaikeuksia ja onnistumisia sinulla on ollut ja miten olet niistä selvinnyt
  6. Kerro itsestäsi on laaja kysymys ja mieti mitä haastattelija haluaa todella kuulla.
  7. Määritä avainsanoja jotka kuvaavat taitojasi ja ominaisuuksiasi, korosta relevantteja ammatillisia ja akateemisia saavutuksia sekä ankkuroi tarinaasi numeroilla (esim. Kolmen vuoden kokemus siitä ja siitä)
  8. Perehdy työnkuvaukseen, jotta varmasti vastaat yrityksen tarpeisiin


Viimeisen päälle harkittu CV ja saatekirje


CV on yhteenveto henkilökohtaisista, ammatillisista ja sosiaalisista vahvuuksistasi. Se kertoo miksi juuri sinä sovit hakemaasi työhön. Mitään tiettyä sääntöjä CV:lle ei ole mutta liitä mukaan muutamat keskeiset asiat, kuten yhteystietosi, yläosaan yhteenveto, jossa kerrot lyhyesti kuka olet ja mitä tarjoat, ilmoita työkokemuksesi mukaan lukien yritysten nimet, työnimikkeet ja alkamis-ja päättymispäivät, lisää yhteenveto rooleista ja saavutuksista, jotka korostavat niitä taitoja, joita haettavassa työssä tarvitaan, voit myös lisätä tiedot tutkinnoista, sertifikaateista jne ja niiden päivämäärät ja arvosanat jos ne ovat alalla relevantteja, CV:hen kannattaa sisällyttää vain keskeisimmät ja uusimmat tiedot.  Tallenna se PDF-muotoon.


  1. Selkeä ja ytimekäs, tärkeimmät ja uusimmat jutut alkuun
  2. Muista tarkistaa kieliasu ja oikeinkirjoitus. Älä käytä liikaa muotoilua
  3. Älä käytä ammattikieltä jota potentiaalinen työnantaja ei ymmärrrä
  4. Kannattaa luoda myös LinkedIn-profiili tai oma verkkosivusto
  5. Pidä profiilisi ajantasalla


Saatekirje antaa lisäväriä hakemuksellesi ja sisältää yhteenvedon sinusta työnhakijana. Selvitä kuka tekee päätökset ja puhuttele häntä suoraan. Vältä yleisiä ”hyvä vastaanottaja”-tervehdyksiä, sillä saatekirje luo yleensä ensivaikutelman hakijasta, pidä saatekirje lyhyenä ja ammattimaisena, älä toista CV:n tietoja vaan kerro kolmella tai neljällä kappaleella miksi olet oikea valinta tehtävään, päätä kirje mielikuvaan tulevasta kuten ”odotan innolla yhteydenottoanne”.




Brändää itsesi


Erotut muista työnhakijoista kun näyttäydyt ainutlaatuisena ja aitona niin kasvokkain, paperilla ja etenkin verkossa. Oma brändisi on yhdistelmä arvostettavia luonteenpiirteitä, arvoja, vahvuuksia ja intohimon kohteita, joista sinut tunnetaan. Se on vaikutelma, joka syntyy muille tekojen seurauksena. Vahva henkilöbrändi on huolellisesti suunniteltu, aito ja auttaa tuomaan esiin omat vahvuudet. Nykyään on välttämätöntä luoda verkossa oma brändi ja hoitaa sitä.

Suositusten ja yritys-sivustojen jälkeen sosiaalinen media on tärkein rekrytointityökalu.

  1. Googlaa nimesi ja voit erilaisten työkalujen avulla tarkistaa ja poistaa tietoja, jotka voivat vahingoittaa mainettasi. 
  2. Valitse somekanavasi huolella, jotta tulet varmasti huomatuksi; mikä sinua kiinnostaa ja minkä alojen asiantuntemustasi haluat korostaa? Valitse kiinnostuksen kohteista enintään kolme, joihin keskityt.
  3. Varmista että henkilöbrändisi on aito ja perustuu todelliseen persoonaasi.

Tee työnhaustasi järjestelmällistä


  1. Mieti millaista työtä etsit, jotta kohdistat hakusi oikein
  2. Valitse kolme sopivinta toimialaa
  3. Valitse alojen kiinnostavimmat yritykset
  4. Ota käyttöön googlen ilmoitukset niin pysyt ajan tasalla valitsemasi aloista ja yrityksistä. (Kun osaat kertoa haastattelussa alan viime aikaisesta kehityksestä vaikutat ammattimaiselta)
  5. Etsi työnhakusivustoja hakukoneiden avulla, valitse kolme parasta
  6. Verkostoidu! Yli puolet työpaikoista täytetään suhteilla.
  7. Seuraa yrityksiä somessa
  8. Merkitse hakemasi työpaikat ylös, voit tehdä esim excel taulukon tai google docs dokumentin


Valmistaudu työhaastatteluun


Asioita joita tehdä ennen haastattelua

  1. Etsi tietoa yrityksestä ja työpaikasta
  2. Selvitä tehtävät ja taitovaatimukset
  3. Selvitä se mikä tekee sinusta parhaan ehdokkaan
  4. Kerro esimerkkejä miten voit vastata yrityksen tarpeisiin
  5. Selvitä etukäteen kuka sinua haastattelee, suunnittele lähestymistapa sen mukaan
  6. Ennakoi mitä sinulta kysytään
  7. Valmistaudu kysymään myös jotain haastattelijalta (saat lisätietoa haettavasta työstä, osoitat kiinnostuksesi ja motivaatiosi)


Mene ajoissa haastatteluun, ehdit koota ajatuksesi. 


Haastattelun aikana on hyvä muistaa että 70% viestinnästä on nonverbaalista, muista siis hymyillä, istua suorassa ja katsoa silmiin, älä risti käsiäsi rinnan päälle koska se voi vaikuttaa torjuvalta. Haastattelun jälkeen voit lähettää haastattelijalle lyhyen kiitosviestin. Osoitat tällä tavalla ammattimaisuutesi sekä arvostavan haastattelijan käyttämää aikaa.



Onnistu työnhaussa




Paranna tuottavuutta töissä



Ajanhallinnan tehostaminen

  1. Ole tarkkaavainen kokouksissa. Vältä kokouksia joissa sinua ei tarvita. 
  2. Luo päivittäisiä muistilistoja. Ota tavaksi laatia priorisoitu lista kaikesta siitä, mitä on tehtävä päivän aikana. 
  3. Pidä taukoja. Jatkuva näytön ääressä voi näyttää tuottavalta, mutta lyhyt tauko voi ehkäistä väsymystä ja parantaa keskittymiskykyä. Varsinkin jos liikut ja venyttelet.
  4. Eliminoi häiriötekijät. Kerro muille ettei sinua saa häiritä tai siirry tilapäisesti johonkin toiseen paikkaan. 
  5. Nuku riittävästi. Univaje voi vaikuttaa työntekoon, yritä siis aina nukkua hyvät yöunet. 

Tehtävien priorisointi ja delegointi


Pilkomalla työt osiin pystyt paremmin hallitsemaan työmäärää. Priorisointi edistää tehokkuutta ja auttaa käyttämään ajan järkevämmin. Tunnistat ongelma-alueet, jolloin voit tarkistaa, karsia ja delegoida tehtäviä. Tärkeintä delegoinnissa on ihmisten vahvuuksien hyödyntäminen.


Eisenhowerin matriisi voi auttaa asioiden priorisoinnissa, se koostuu neljästä tärkeyteen ja kiireellisyyteen perustuvasta osasta, joiden avulla voit säätää toimintaasi päämäärien ja tavoitteiden mukaan. Priorisoimalla tehtävät organisoit työsi tehokkaasti ja teet päivästäsi tuottavamman. Laadi ensin tehtävälista, sijoita sitten tehtävät matriisin neljään kenttään. Kentän valinta riippuu tehtävän tärkeydestä: kiireellinen ja tärkeä, tärkeä muttei kiireellinen, kiireellinen muttei tärkeä (delegoitavat) sekä ei kiireellinen eikä tärkeä (voidaan poistaa listalta).


Yhteistyön tekeminen pilvipalvelun kautta


On useita eri pilvialustoja, kuten G Suite ja Office 365, jotka mahdollistavat töiden työstämisen yhdessä reaaliajassa. Pilvessä useat käyttäjät voivat samanaikaisesti lisätä sisältöä tiedostoihin, muokata niitä ja keskustella niistä. 


Luotettava internetyhteys on ehdoton edellytys pilvityöskentelylle, ettei työtä pitäisi keskeyttää yhteysongelmien takia. Offline-ominaisuudet kannattaa aktivoida, jotta työ voi jatkua, etkä menetä tallentamattomia töitä jos yhteys katkeaa. Käyttäjien käyttöoikeudet kannattaa tarkistaa, jotta yhteistyö pilvessä sujuu saumattomasti. Nimeämiskäytännöstä on tärkeää sopia, jotta kaikki löytävät tiedostot pilvestä helposti. 



Tuottavuuden parantaminen



Yleisölle puhuminen


Sisäisen puhujan löytäminen


Puhetilaisuuteen valmistautuminen on tärkeää. Tietysti aihe tuntemus on tärkeää, mutta myös fyysinen valmistautuminen kuten kehon ja äänihuulien lämmitys. Voit ajatella tilaisuutta roolisuorituksena ja tilaisuudesta, aiheesta ja yleisöstä riippuen kehitellä itsellesi hauskan tai vakavan hahmon. Kun ajattelet kyseessä olevan roolisuoritus pystyt keskittämään kaiken energiasi sen sisältöön. 


Hyvän esityksen salaisuus on valmistelu. Valmistautuneena voit keskittyä kysymyksiin ”Mitä?”, ”Milloin?” Ja ”Miksi?”. Kun otat kaiken huomioon etukäteen, opit tuntemaan aiheesi hyvin. 



Puheen tavoitteen määrittäminen


Kun olet vastannut kysymykseen kuka on pyytänyt minua pitämään puheen tai esityksen ja mikä on hänen roolinsa ja meidän suhteemme. Saatuasi vastauksen sinun täytyy hakea seuraaviin kysymyksiin mahdollisimman monta vastausta:

  • Kuka? Kenelle puhun?
  • Miten? Miten esitys pidetään? 
  • Milloin? Milloin esitys esitys pidetään? Miten pitkä se on?
  • Mitä? Mitä aihetta tarkalleen ottaen käsittelet?
  • Miksi? Miksi sinua pyydettiin pitämään tämä esitys? Miksi juuri sinä olet paras mahdollinen puhuja? Miksi juuri sinä olet pitämässä puhetta?

Kysymyksiin vastaaminen mahdollistaa selkeän suunnitelman ja mukauttamaan sen sopivaksi yleisölle. Ideasi ja suunnitelmasi syntyvät vastausten perusteella. Ne ovat luonnoksen runko. Tee ennen ja jälkeen kaavio. Ennen-kohdalle voit kirjoittaa kaiken minkä uskot yleisön tietävän ennen esitystä. Jälkeen sarakkeen kohdalle kaikki mitä yleisön tulisi tietää puheesi jälkeen. 



Kehonkielen hallinta


Kehonkieli on sanatonta viestintää eli esimerkiksi se miten seisot tai miten pidät käsiäsi puheen aikana. Jotta asento olisi rento seiso jalat hieman lantiota leveämmässä asennossa. Voit myös hieman kävellä mutta suuntaa askeleesi jonnekin, esimerkiksi kävellä lavan päästä päähän. 


Kämmenet voit aluksi osoittaa ylöspäin ja kädet kohti yleisöä. Eleiden tulee olla täysiä kaaria, ei suljettuja. Jos olet tottunut puhumaan käsilläsi, yritä kanavoida se eleiden hallintaan. Voit havainnollistaa puhettasi eleillä kuten ”ensiksi, toiseksi ja kolmanneksi-listalla”


Sitten katse. Älä tuijota kokoajan yhtä ihmistä, koska silloin muista tuntuu että puhut vain hänelle ja katseen kohde voi nolostua. Ota huomioon koko yleisö ja pyyhkäise katseellasi koko huone ja pysähdy useita kertoja. Voit käyttää W-kuvioita apuna. Puhu, katso muutama sekunti ja puhu. 



Maneerit kuriin


Kielessä merkitsee mitä sanotaan mutta myös kuinka se sanotaan. Tämä voi täysin muuttaa yleisösi käsityksen sisällöstä esityksen aikana. Puhuttaessa on valittava yleisölle sopiva äänenpaino ja maneerien huomioiminen on puheessa tärkeää. Ne on asioita, joita toistat jatkuvasti huomaamatta sitä itse. Esimerkiksi tota, öö, siis, tavallaan. 


Tunnista omat maneerisi. Jos ne ovat sanoja niin käytä synonyymejä. Jos ne ovat ääniä korvaa tauoilla tai hengityksillä. Mitä enemmän valmistaudut niin sitä paremmin vältät maneerisi. 



Ammattimaisen esityksen pitäminen


Stressi on hyväksi sillä se antaa energiaa. Älä yritä poistaa stressiä, se on mahdotonta. Ennen esitystä ole yksin pari minuuttia ja venyttele lihaksia ja lämmittele äänihuulet. Juuri ennen esityksen pitämistä toista mielessäsi ensimmäistä lausetta. Huomaat että muistat kyllä kaiken.


Yleisölle puhuminen




Ideoidesi esittely tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin



Ajatuskartta


Aloita tutuimmasta asiasta ja keskeltä ulospäin. Ajatuskartalla on helppo löytää yhteyksiä uusilla ja vanhoilla asioilla. Ei kannata pelätä epäonnistua sillä epätäydellinenkin on hyvä. 


Storyboard


Storyboard on hyvä tapa kehittää ideoita ja kuvata kokemuksia visuaalisesti. Piirtotaidolla ei ole niin väliä vaan ideoiden välittämisellä. Se voi olla yksi ruutu yhdestä tilanteesta tai useampi ruutu jolloin kuvaat monia vaiheita. Yhden ruudun storyboardilla voit myös asettaa tavoitteen.


Storyboardeja käytetöön usein suunnitteluprosessin alkuvaiheissa, mutta niihin kannattaa myös palata myöhemmin, jotta nähdään pysytäänkö tavoitteessa. Lisäksi storyboardit sujuvoittavat myös yhteistyötä muiden kanssa. 


Mukaansa tempaavan esityksen luominen


Visuaalisen ihmisen mielestä diaesitys voi olla hauska tapa valmistautua esitykseen. Aina kun valmistelet esitystä pidä yleisösi mielessä: älä oleta aiempaa tietämystä aiheesta vaan selitä mitä puheesi koskee. Tarina voi olla hyvä apuväline, jolla saat yleisön temmattua mukaasi ja luot yhteyden heihin. Voi olla suuri virhe kertoa tarina kronologisessa järjestyksessä. 



Kuvien valitseminen


  • Kuva sisältä jää mieleen ja opitaan paremmin. 
  • Mitkä kuvat tukevat esitystä tai portfoliota
  • Mieti miten voit tehostaa kuvan vaikutusta lyhyellä tekstillä
  • Muotoile kuvat ja teksti toimimaan yhdessä
  • Voit käyttää myös kuvapankkeja, jos sinulla ei ole omia kuvia
  • Muista tarkistaa lähde- ja tekijätiedot, ne täytyy mainita
Tarinan kerronta ja graafinen suunnittelu


Pidä asiakkaisiin yhteyttä mobiililaitteilla

Mobiililaitteiden hyödyntäminen


Mobiilimainonta


Mainonnan kohdentaminen mobiilikäyttäjille voi tuoda yrityksellesi monia etuja. Mobiilimainonnalla voit kohdistaa mainonnan potentiaalisille asiakkaille sijainnin perusteella. Voit myös tarjota hyödyllisiä työkaluja kuten soita klikkaamalla- mainokset. Yrityksen mobiilimainonnan strategia riippuu kohdeyleisöstäsi ja yrityksesi tavoitteista. 


Yrityksesi voi nousta hakutuloksissa tai voit näyttää mainoksia käyttäjille, jotka tekevät hakuja yritykseesi tai alaasi liittyvillä hakusanoilla. Käytä lyhyitä hakusanoja ja -lausekkaita, joita mobiilikäyttäjät suosivat. Kannattaa muistaa, että useimmiten mobiililaitteiden käyttävät lähinnä peukaloitaan kirjoittamiseen. 


Mobiilimainokset ovat pieniä, joten niissä tulee olla lyhyt ja ytimekäs teksti ja selkä toimintakehotus. Mainoksia voi myös näyttää eri sovelluksissa. Mobiilimainosten lisäksi on tärkeää luoda mobiiliystävällinen sivusto. Räätälöi mainokset eri laitteille. 



Hakuverkostokampanjat mobiililaitteille


  • Käyttäjäkokemus on erilainen mobiililaitteilla kuin tietokoneella
  • Varmista että sivustosi latautuu nopeasti mobiilisti
  • Varmista että sivustosi näkyy ja toimii oikein kaikilla mobiililaitteilla
  • Varmista että sivustosi on helppokäyttöinen
  • Käytä samoja hakusanoja kuin normaaleissa hakukampanjoissa (muista kuitenkin että mobiilikäyttäjät eivät tee hakuja samalla tavalla)
    •  pidä hakusanat lyhyin ja yksinkertaisina
    • apuna voi käyttää Googlen avainsanojen suunnittelijaa 


Display-kampanjat mobiililaitteille


  • Display-mainokset on tarkoitettu verkkoa selaavien käyttäjien tavoittamiseen
  • Mieti koko tarkkaan, erikokoisia laitteita on ja tulee kokoajan lisään
  • Googlella on maksuton mainosgalleria, jossa voi luoda erikokoisia ja -muotoisia ammattimaisia display-mainoksia
    •  mainokset pystyy kohdistaa yleisön kiinnostuksen kohteiden mukaan

Sosiaalisen median kampanjat mobiililaitteille


  1. Päätä ensin mitä sosiaalisen median sivustoa haluat käyttää
  2. Hyödynnä yleisökohdistuksen ominaisuuksia
    1. Voit valita kohdeyleisösi kiinnostuksen kohteiden ja aktiviteettien perusteella
  3. Optimoi viestit/mainokset pienille näytöille
    1. Voit luoda myös pelkän kuvamainoksen tai karusellin

Video mobiilimainonnassa


  1. Ensin luo köytettävät videot
    1. Tee videoista osuvia
    2. Tee videoista lyhyitä
    3. Sisällytä selkeä toimintakehotus
  2. Kohdista videosi
    1. Ota huomioon yleisösi sijainti
    2. Valitse sopivat avainsanat

Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuus

Mobiililaitteiden kehitys

  • Mobiililaitteet kehittyvät kokoajan
  • Aikuiset viettävät nykyään useita tunteja mobiililaitteilla
  • Yritysten täytyy pysyä ajanhermoilla ja kehittää mobiilimarkkinointia ja bränditietoisuutta


Mobiiliverkko ja -sovellukset


  • Internettiä käytetään nykyään enemmän mobiililaitteilla kuin tietokoneilla
  • Sivuston on siksi oltava mobiiliystävällinen ja toimittava pienillä näytöillä
  • Vaikka näyttö olisi pieni niin tärkeää on että sivustolla pystyisi silti tekemään erilaisia komentoja



Mobiilisovellukset


  • Mobiilisivusto on yksinkertaistettu versio varsinaisesta sivustosta
  • Mobiilisovellus on mobiililaitteille ladattava sovellus
    •  sovelluksissa on ominaisuuksia joita ei voi helposti toteuttaa selaimessa
    • sovelluksiin on usein integroitu älypuhelimen ominaisuuksia


Pidä yhteyttä asiakkaisiin mobiililaitteilla


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti